Muistoja laivaliikenteen alkuajoista Höytiäisellä

"Höytiäisen laivaliikenteen aloitti maanviljelijä-liikemies Oskari Lehikoinen. Hän asui Polvijärven Kaitalahdessa, ja hänellä oli jo ennen Lavola & Lihr'in laivaa pieni höyrylaiva, nimeltään "Höytiäinen". Olipa sitten kaksikin laivaa Höytiäisellä, kun täällä Satamassa oli tukikohta Lavola & Lihr'in varustamalla "Telkkä"-nimisellä laivalla. "Telkkä" oli isompi höyrylaiva kuin Lehikoisen "Höytiäinen".--

"Telkkä"-laiva rahtasi Kontiolahden rautatieasemalta hevospelissä tuotuja tavaroita etupäässä Polvijärven Kirkolle ja Kinahmon ympäri Kaitalahteen ja Teerisaareen. Ihmisiä matkusti myös siinä laivassa. Siinä oli hyttipaikatkin sitä varten. Ensimmäinen kapteeni "Telkässä" oli muistaakseni Hyvärinen, mutta etunimi ei nyt tule mieleeni. Sittemmin kapteenit vaihtuivat usein. "Telkän" ensimmäinen purjehduskausi oli antoisa omistajilleen, kun kerrottiin, että laiva tuotti ensimmäisenä vuotena puhdasta tuloa 60 000 mk senaikaista rahaa. En varmasti muista, kuinka paljon maksoi laivalippu täältä Polvijärvelle tai Martonvaaraan, jonne myös tavaroita laivassa rahdattiin, mutta sen muistan, että Jouhteniseen pääsi laivalla 25-30 pennillä. Silloin oli Jouhtenisessakin asukkaita. "Telkkä"-laiva poikkesi tarvittaessa pienissäkin paikoissa. Piti vain laiturilla heiluttaa pienehköä valkoista vaatetta lippuna, niin laiva tuli siihen ottamaan matkustajan ja tavarat.

Autokannan lisääntyminen sitten jo 1920-luvun loppupuolella tappoi laivaliikenteen kannattamattomana."


Kontiolahden satamasta ja laivaliikenteestä (Matti Puhakan, s. 1903, haastattelu) (teoksessa: Matti Vatanen: Kotiseutuni Kontiolahti)


Paluu