Varppilaivat

"Puutavaran uitto oli Höytiäisellä Puntarikosken voimalan rakentamiseen asti n.s. irtotukkiuittoa. Puomiroikalla ympäröitiin uittopuut "pyrääksi", ja tätä "pyrästä" hinattiin järvellä. Joskus kova tuuli hajotti "pyrään", jolloin oli suuri työ myöhemmin kerätä rannoille karanneita puita. ---Höytiäisellä oli tavara- ja matkustajalaivaliikennettä harjoitettu "Telkkä" ja "Höytiäinen" nimisillä laivoilla. Kun autoliikenteen lisäännyttyä 1920-luvun lopulla laivaliikenne kannattamattomana loppui, niin nämä laivat muutettiin hinaajiksi siten, että keulasta laskettiin iso ankkuri järven pohjaan, ja perästä kelauslaitteilla hinattiin "pyrästä". Kun "pyräs" saatiin laivan luo, niin vetovaijeri jätettiin kiinni "pyrääseen" ja laiva ajoi parin kilometrin verran eteenpäin, laski ankkurin ja uusi hinaus alkoi. Näin työskenteleviä hinaajia sanottiin täällä "varppilaivaksi". Hinaus kun oli sellaista edestakaisin varppaamista."

Kontiolahden satamasta ja laivaliikenteestä (Matti Puhakan, s. 1903, haastattelu) (teoksessa: Matti Vatanen: Kotiseutuni Kontiolahti)


Paluu